کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، امروز ۶ عامل مؤثر در بروز سانحه قطار مشهد-یزد که ۱۸ خرداد امسال رخ داد را تشریح کرد.

واژگونی قطار

به گزارش همشهری آنلاین، امروز اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره ‌سانحه ماه گذشته قطار مشهد-یزد منتشر شد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی اعلام می‌شود.

‌در ادامه اطلاعیه مذکور آمده است: به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه اعزام و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته‌ای مورد بررسی قرار دادند، در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم‌های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولان ذیربط ارسال شده است.  

در ادامه اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون سوانح راه‌آهن درباره قطار مشهد-یزد آمده است: تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است، ‌همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری کند، احصاء شد که به شرح ذیل اعلام می‌شود. ‌

الف) عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.

ب) انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.

ج) واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.

د) اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت.

ه) عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت).  

و) عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌کند به‌منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود.

 بر اساس این گزارش ساعت حدود ۵ بامداد ‌روز ۱۸ خرداد بود که قطار مسافری مشهد ـ یزد به دلیل برخورد با بیل مکانیکی، از خط خارج شد و تعدادی از مسافران قطار در این سانحه جان باختند.

کد خبر 686451
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • کارمندراه آهن IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    سیستم ATC یا همان Automatic Trian Control با صرف صرف صدها میلیارد تومن‌ ازطرف شرکت پیمانکار بنام (مهاران ) روی تمام لکوموتیوها وایستگاه ها نصب شد تا سرعت قطارها را کنترل کند . شاید لکوموتیوران هوشیاری لازم را نداشته پس عملکرد ترمز خودکار وATC به چه دردی می خوره ؟
    • مهدی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      من این جزئیاتو نمیدونستم ولی این موضوع رو از چندسال پیش به یاد داشتم اصولا این سیستم برای این نصب میشه که بعد از بروز همه خطاهای انسانی از حادثه جلوگیری کنه!
  • محمد مرزنجوشی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    بازم سرعت غیر مجاز
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      نگو بازم سرعت غیر مجاز بگو بازم طبق معمول همه قصور و انداختن گردن راننده و لوکوموتیوران نگون بخت که خودشم تو این حادثه به فنا رفته