|
کدخبر: 326113

چالش‌ های تجارت از طریق مسیرهای آبی / آفریقا قربانی این مشکلات شد

رضا رستمی گفت: با این حال، حمل دریایی در بنادر شمالی با چالش لایروبی نشدن بنادر روبه‌رو است و این اتفاق به کاهش تراز آب در این بنادر انجامیده است؛ در سال ۱۴۰۲ دریا ۳۰ متر عقب‌نشینی داشته و در پی این اتفاق اسکله‌ها باید لایروبی شود و اگر برای این مشکل چاره‌اندیشی نشود در سال‌های آینده مشکلات جدی برای حمل دریایی ایجاد می‌شود؛ این موضوع امروز به عنوان یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی مطرح است.

اقتصاد چالش‌ های تجارت از طریق مسیرهای آبی / آفریقا قربانی این مشکلات شد

رضا رستمی، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران، درباره چالش‌ های تجارت از طریق مسیرهای آبی حرف زد و توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین موانعی که برای حمل بارهای تجاری صادرکنندگان بخش خصوصی از طریق مسیرهای آبی پیش می‌آید، بخش‌نامه‌های خلق‌ الساعه‌ای است که از سوی وزارتخانه‌ها صادر می‌شود. این بخش‌نامه‌ها باعث بی‌ثباتی قوانین مربوط به تجارت کالا از طریق مسیرهای مختلف، از جمله مسیرهای آبی، می‌شوند و تاثیرات منفی بسیاری بر این تجارت‌ها دارند.

وی افزود: می‌توان گفت که بنادر کشور به طور نسبی از تجهیزات مناسبی برای حمل کالا برخوردار هستند و به باور من در همکاری سازمان بنادر با تاجران بخش خصوصی کشور می‌توان نمره قابل قبولی به این سازمان داد.

رستمی اظهار کرد: به طور کلی جریان کار با سازمان بنادر نسبت به سازمان‌های راهداری، راه آهن و هواپیمایی کشور از سهولت بیشتری برخوردار است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با این حال، حمل دریایی در بنادر شمالی با چالش لایروبی نشدن بنادر روبه‌رو است و این اتفاق به کاهش تراز آب در این بنادر انجامیده است؛ در سال ۱۴۰۲ دریا ۳۰ متر عقب‌نشینی داشته و در پی این اتفاق اسکله‌ها باید لایروبی شود و اگر برای این مشکل چاره‌اندیشی نشود در سال‌های آینده مشکلات جدی برای حمل دریایی ایجاد می‌شود؛ این موضوع امروز به عنوان یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی مطرح است.

رستمی درباره زیرساخت‌های موجود برای تجارت با افریقا با توجه به تاکیداتی که بر توسعه تجارت با این قاره در اکسپوی۲۰۲۴ شد، گفت: آشکار شدن دستاورد نمایشگاه‌ها و بازتاب آنها در تجارت کشور پس از یک سال مشخص می‌شود با این حال آنچه که در زمینه توسعه تجارت با افریقا در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ در کشور مطرح شد، امروز تنها صورت شعاری دارد و برای عملیاتی شدن این شعارها زیرساخت‌های لازم باید اجرا شود و وقتی این زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه تجارت با افریقا کاری انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در توسعه تجارت با افریقا ایجاد یک مسیر حمل و نقل آبی ضروری است که اکنون چنین مسیری وجود ندارد و کشتی‌های ایرانی به سواحل افریقایی نمی‌روند آن هم در شرایطی که تجارت با این قاره تنها از مسیرهای آبی ممکن است و تجارت از مسیرهای دیگر شدنی نیست. 

بیمه سبز رانندگان ایرانی همچنان معلق است 

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران همچنین از تداوم مشکلات در پوشش بیمه سبز رانندگان ماشین‌های سنگین تجاری خبر داد و دلیل آن را متعهد نبودن بیمه مرکزی به تعهدات خود عنوان کرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: مدت زمان تعلیق پوشش بیمه سبز برای رانندگان ایرانی تا ماه آینده میلادی به شش ماه می‌رسد  و تاکنون کار مثمرثمری که دولت و وزارت امور خارجه باید در زمینه رفع تعلیق ایران انجام دهند، صورت نگرفته است. 

رستمی خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در مکاتباتی که با بیمه مرکزی داشته این پاسخ را دریافت کرده که یکی از شرکت‌های بیمه کشور مامور این کار شده است اما تاکنون که همچنان پوشش بیمه سبز رانندگان ایرانی در حالت تعلیق قرار دارد و گرهی از این مشکل باز نشده است. 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها