۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۰۰ مدرسه تحصیل می کنند

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۱۰:۴۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۶۸۸۲۱
۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۰۰ مدرسه تحصیل می کنند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۰۰ مدرسه خاص کشور تحصیل می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سید جواد حسینی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شهید رجایی یک فخر برای فرهنگیان است که یک معلم بوده که دولت مرد شده و قزوین زادگاه این شهید پرافتخار است.

وی با طرح این سوال که چرا شورای توسعه  آموزش و‌پروش استثنایی شکل گرفته است، افزود: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطوح استانی متناسب با ماموریت ها نیست و آموزش و پرورش استثنایی بدون شک تخصصی ترین سازمان و معاونت  در وزارت آموزش و پرورش است و این سازمان تمام ماموریت های وزارت اموزش و پرورش را انجام می دهد و حداقل چهار ماموریت فراسازمانی از ماموریت های این معاونت است.

حسینی بیان کرد: در همین راستا ۲۰ هزار نیروی انسانی فراگیرترین غربالگری سلامت را در بیش از دو هزار پایگاه در کشور انجام می دهند و سنجش سلامت همه دانش اموزان، پذیرش اختلالات یادگیری، طرح تلفیقی فراگیری برای ۲۱ هزار مدرسه، تهیه ۳۶۱ تبلت بدون اعتبار سازمانی در کشور و رسیدگی به شرایط فراگیران، ماموریت های فراسازمانی این معاونت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۰ ماده واحده ای ایجاد شد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی شکل گرفت که در سطح ملی از همه معاونت ها قوی تر است. این ساختار در سطح استانی و منطقه ای از کمبودهایی برخوردار است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: این سازمان ۱۵۰هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در  ۷طیف و در ۱۷۰۰مدرسه خاص پوشش می دهد.

وی بیان کرد: این سازمان ساختارش با ماموریت های محول شده تناسب ندارد طرحی ارایه شد که ساختار این معاونت قوی تر باشد در سطح ملی خوب بسته شده است اما در سطح استان و منطقه ای ساختار از مشکلات و ضعف های برخوردار است.

image_2021_12_2-11_50_29_802_fre

حسینی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در سه جهت ظرفیت ساختار این سازمان را تغییر دادیم که شامل تفویض اختیار، تصویب ضابطه درجه بندی معلمان و پیشنهاد ایجاد شورای هماهنگی در مناطق کم بهره می باشد. آموزش و پرورش استثنایی در مناطق ۷۶۰ گانه در سطح کشور کلا غایب است. لذا این شورای هماهنگی در مناطق هم ایجاد شود تا با ظرفیت های موجود قانونی این خلأ برطرف شود.

معاون وزیر آموزش و ‌پروش گفت: یکی از مشکلات کشور وجود شوراهای فراوان است که ناکارآمدی این شوراها مشکلاتی را ایجاد کرده است. ما چند جهت گیری اشتباه در نظام تعلیم و تربیت رقم زده ایم. آموزش و پرورش باید بیش از اینکه بر بزرگسالان متمرکز باشد بر کودکان تمرکز کند. در دنیا کودکان را بهشت تعلیم و تربیت می دانند و بنابراین بر روی دوران طلایی تعلیم و تربیت سرمایه گذاری می کنند.

وی با بیان اینکه: 10 درصد مدارس کشور ویژه است و 90 درصد مدارس ما عادی است، افزود: در آموزش و پروش دنیا بر مهارت آموزی تمرکز دارند که متاسفانه ما بر روی مسائل تئوری تمرکز داریم بلکه تدریس در آموزش پروش تلفیقی و ترکیبی و مهارتی باشد.

حسینی با بیان اینکه استان قزوین به لحاظ کیفی بخشی مدارس اسثثنایی پیشگام است، افزود: معلمان این مراکز باید در بالاترین جایگاه قرار داشته باشند و خدمات ‌کیفی و کمی خود را ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: 20  تفاهم نامه با سایر دستگاه ها برای خدمات رسانی به دانش آموزان استثنایی منعقد شده که در صورت عملی شدن آن بخش زیادی از مشکلات مدارس استثنایی حل  می شود.

انتهای پیام

 

نظر شما