اقدام تنبیهی ایران، چگونه شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را دچار چالش کرد؟
هجوم صهیونیست‌ها به فروشگاه‌های زنجیره پیش از عملیات وعده صادق

تهران-ایرنا- عملیات وعده صادق، سرمایه‌گذاری خارجی در سرزمین‌های اشغالی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طرف‌های خارجی فعلا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی دست نگه داشته‌اند.

محمد خانزاده مدیر گروه مطالعاتی برنامه تحریم رژیم صهیونیستی در مرکز تحلیل راهبردی و بین الملل در گفت‌وگو با گروه سیاست خارجی ایرنا عنوان کرد: پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران از داخل مرزهای ملی به رژیم صهیونیستی باعث افزایش ناامنی در سرزمین‌های اشغالی شد که به اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه جدی می‌زند که در حوزه‌های مختلف آشکار می‌شود. یکی از این حوزه‌ها، شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی است. بخشی از آن به زنجیره تامین و بخشی دیگر به مابعد از آن باز می‌گردد.

خانزاده اظهار داشت: طبق اخبار منتشره، اروپا قبل از ماجرای طوفان الاقصی در حال سرمایه گذاری برای توسعه میادین گازی رژیم صهیونیستی برای تامین گاز خود و کاهش وابستگی به گاز روسیه بود. عملیات طوفان الاقصی و عملیات‌های یمن در تنگه باب المندب سرمایه‌گذاری‌های اروپایی‌ها را متوقف کرد. الان هم با توجه به اقدام ایران این ماجرا بیش از پیش به دلیل ریسک سرمایه گذاری متوقف خواهد ماند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه عملیات وعده صادق، اقتصاد و شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را دچار چالش کرد، گفت: به طور کلی عملیات وعده صادق، موضوع سرمایه گذاری خارجی در سرزمین‌های اشغالی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و طرف‌های خارجی فعلا برای سرمایه گذاری و فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی دست نگه می‌دارند.

وی افزود: شرکت نفتی سوکار (SOCAR) تحت مالکیت دولت آذربایجان بنا بود با همکاری چند شرکت دیگر در حوزه اکتشاف در اراضی اشغالی فعالیت داشته باشد که با توجه به اقدامات جبهه مقاومت، اجرای آن تا بعد از جنگ متوقف شد.

خانزاده در پایان با اشاره به کریدور آیمک (IMEC) متشکل از هند، امارات، عربستان، اردن و رژیم صهیونیستی که هنوز از ظرفیت کامل آن بهره برداری نشده است خاطرنشان کرد:‌ عملیات توقیف کشتی صهیونیستی ذیل اقدام تنبیهی ایران اگر امتداد داشته باشد در آینده، این کریدور را مختل و ضربه حیاتی به رژیم صهیونیستی می‌زند. در این کریدور کشتی‌ها از هند و یا شرق آسیا برای رسیدن به بندر جبل علی در امارات باید از تنگه هرمز بگذرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha