• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403012916386
  • خبرنگار : 30057

روشی برای رقابت‌پذیرتر شدن کالای ایرانی با نانوپوشش‌ها

روشی برای رقابت‌پذیرتر شدن کالای ایرانی با نانوپوشش‌ها

یکی از شرکت‌های فناور با ایجاد نانوپوشش روی محصولات با کاربری خانگی نظیر میز و صندلی توانست این کالاها را از نظر کیفی ارتقاء دهد و زمینه ورود آنها را به بازارهای بین‌المللی و رقابت‌پذیرتر شدن آنها فراهم کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا آتش گلستانی، مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه نانوپوشش‌ها با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ با خرید یک دستگاه نانوپوشش‌دهی ایرانی وارد حوزه پوشش‌دهی سطوح شدیم، گفت: از آن زمان کار روی استفاده از فناوری نانوپوشش آغاز شد و در ادامه موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شدیم و به صورت موازی تیم کاری‌مان را کامل‌تر کردیم تا بتوانیم بهترین پوشش‌ها را در اختیار مشتریان‌مان قرار دهیم.

وی افزود: همچنین وارد حوزه‌های مختلف از جمله پوشش‌دهی شیرآلات، مبلمان، میز و صندلی شدیم. حتی نمونه‌هایی داشتیم که از کشورهای همسایه وارد می‌شد، در شرکت ما پوشش‌دهی نانویی روی آن انجام می‌شد و دوباره به آن کشور برمی‌گشت.

گلستانی، مزیت رقابتی این روش را قیمت پایین دانست و با تاکید بر اینکه درحال حاضر روی افزایش مقاومت به سایش نیز کار می‌کنیم، یادآور شد: به طور کلی این نانوپوشش‌ها مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهند، در نتیجه در جاهایی مانند آشپزخانه و حمام یا شهرهای شرجی از این محصولات بیشتر استفاده می‌شود، چرا که با دست خوردن یا استفاده مکرر بیشتر در معرض خوردگی قرار می‌گیرند.

وی درباره چالش کار با شرکت‌های بزرگ برای استفاده از این فناوری، توضیح داد: بعضی از شرکت‌ها پیش از این، از این نوع پوشش‌ها استفاده می‌کردند؛ اما چون خدمات خوبی دریافت نمی‌کردند یا کار با کنترل کیفی نامطلوب به آنها ارائه می‌شد، چندان رضایت از این نوع پوشش‌دهی‌ها نداشتند. اما زمانی که ما نمونه برای آنها پوشش‌دهی کردیم، متوجه کیفیت بالای خدمات ما شدند. از آنجایی که پوشش‌های شرکت ما روی محصولات ارزش افزوده ایجاد می‌کند، تولیدکنندگان دقت زیادی دارند که پوشش‌های نانویی سالم باشد و آسیب ساختاری نداشته باشد، برای همین کنترل کیفی برای ما مهم است. با کمک تست‌های چسبندگی و سالت اسپری محصولات ما کنترل می‌شود و همچنین ستاد نانو نیز محصولات را به صورت دوره‌ای کنترل می‌کند.

به نقل از ستاد نانو، گلستانی در مورد شانس ورود به بازار خدمات خارج از کشور، خاطر نشان کرد: خدمات نانوپوشش‌دهی را می‌توان صادر کرد؛ اما از آنجایی که محصول باید به ایران بیاید تا پوشش‌دهی صورت گیرد، در نتیجه این نوع خدمات بیشتر برای محصولات گران‌قیمت انجام می‌شود. اما از آنجایی که نانوپوشش به محصولات ایرانی کمک می‌کند که ارتقای کیفیت داشته باشند و به الزامات بازارهای بین‌المللی برسند، این گونه می‌توانیم به صادرات کمک کنیم. مثلا میز و صندلی‌های استیل زمانی که با قیمت پایین نانوپوشش‌دهی می‌شوند، ارزش افزوده بیشتری پیدا کرده و در بازارهای بین‌المللی شانس رقابتی بیشتری خواهند داشت. از سوی دیگر در کشورهای عربی، علاقه به رنگ‌های طلایی بیشتر از رنگ‌های نقره‌ای است؛ از این رو با نانوپوشش‌های طلایی بازارهای صادراتی بهتر می‌شود.

پوشــش‌های نانوســاختار تزئینی با قابلیت مقاومت به خراش و خوردگی بالا و با تنوع رنگی بالا روی ســطوح انــواع شــیرآلات بهداشــتی، کاشــی و ســرامیک ســاختمانی، ظــروف آشــپزخانه و غیره با هزینه‌ای بســیار مناســب پوشــش داده می‌شــود. محصولات معمولاً از آلیاژهای برنج و آهنی ساخته می‌شوند. با کمک دستگاه PVD پوشش‌هایی نظیر انواع نیتریدها با رنگ‌های زیبا روی محصولات ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha