خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۰۰۸

وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح راه آهن چابهار-سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار - زاهدان و زاهدان-سرخس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهراد بذر پاش در مراسم افتتاح فرودگاه شهدای گناباد گفت: تکمیل زنجیره های گذرگاهی (کریدوری) در کشور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان- سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه های کشور است.

وی افزود: خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سفر کاری به امارات متحده عربی متوجه شدم که همسایگان و سرمایه گذاران منتظر تکمیل گذرگاههای ریلی ایران هستند.

وی در خصوص خطوط ریلی گفت: راه آهن چابهار – سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار- زاهدان و زاهدان – سرخس در حال اجراست، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان است که طی سال گذشته قطعه زاهدان- خاش به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش-چابهار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.

بذرپاش تصریح کرد: راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است. همچنین راه آهن زاهدان- سرخس که در امتداد محور چابهار- زاهدان است، تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند.

وی اظهارداشت: مسئله اصلی این طرح زیرساختی، نیز تامین اعتبارات لازم است که بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش بینی می‌شود در صورت تامین ضربتی منابع محور چابهار-زاهدان-سرخس، این محور تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بگوییم موقعیت جغرافیایی و سیاسی ما بیش از نفت یا حداقل معادل نفت برای ایران درآمد خواهد داشت کلامی به گزاف نگفته ایم لذا یکی از اولویتهای اصلی دولت همین توسعه خطوط ترانزیت و گذرگاههای تجاری از مسیر ایران است.

بذرپاش افزود: یکی از مقامات خارجی نقشه راه ابریشم قدیم را آورده بود و می گفت "خداوند خواسته یک بار دیگر راه ابریشم را برای شما زنده کند"، این عقیده درست است و این فرصتی برای شکوفایی تجارت بین المللی در ایران است.

وی به عزم وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقلی خراسان رضوی اشاره و اضافه کر: آغاز به کار فرودگاه گناباد و اتصال آن به گذرگاه ریلی چابهار - مشهد- سرخس، نقطه عطفی برای توسعه منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی توان حرف از رشد و شکوفایی زد اما به موازات آن زیر ساختهای حمل و نقلی را فراهم نکرد و احداث فرودگاه گناباد یکی از همان زیرساخت های توسعه در منطقه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز