تصمیم درباره بازگشایی مدارس به انجمن اولیا و مربیان سپرده شد / بازگشایی مدارس الزام است نه اختیار

به گزارش رکنا، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی انجمن های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور با اشاره به اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی نهاد خانواده را اولین مربی تربیتی فرد می‌دانند، اظهار کرد: نوع رابطه ای که والدین با هم در شرایط مختلف دارند، نه تنها بر تربیت فرزندان  بلکه بر تمام فرآیندهای رشد و شکل گیری انسان اثر می‌گذارد.

او ادامه داد: بنیادی ترین روند در نهاد خانواده شکل گرفته، مسیری را در مدرسه تداوم و تعالی بخشیده و در جامعه به ثمر می رسد؛ بر عکس تعلیم و تربیت در دنیای غرب که آغاز فرآیند را متفاوت می بینند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی تاثیر جامعه را به دو گروه رسانه و جامعه تقسیم بندی می‌کنند، گفت: این تقسیم بندی کاری درست است چراکه قبلا بالاترین نقش را نهاد مدرسه داشت اما کانون، نقش جامعه و به طور خاص رسانه نقش پررنگ تری دارد به گونه ای که بر فعالیت های خانواده و آموزش و پرورش سیطره پیدا کرده است.

کاظمی با اشاره به اینکه تربیت در نظام هستی، سخت‌ترین کار است، تصریح کرد: تربیت دستور بردار و حاکمیتی نیست. شکل گیری تربیت صدها متغیر کوچک و بزرگ دارند، کار تنظیم گری متغیرها پیچیده است لذا بالاترین ماموریت به نبی مکرم اسلام سپرده شده است. همچنین نجیب ترین کار، کار معلمی است و از همین منظر، حرفه معلمی حرفه انبیا نام گذاری شده است.

او ادامه داد: پدران و مادران هم بر این اساس کاری دشوار دارند. امروز این کار صدها برابر از گذشته سخت تر شده است چراکه بسیاری از متغیرهای تربیت از کنترل اولیا و مربیان خارج شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیا و مربیان به توانمندی های متفاوت و مضاعفی نیاز دارند تا هدایت بچه های خود را به دست بگیرند، گفت: امروز از هر زمان دیگری بیشتر به خود توانمندسازی و خود مراقبتی دانش آموزان همچنین انس بیشتر با قرآن و معنویت خانواده نیاز داریم.

کاظمی تصریح کرد: تضاد و تعارض ها در خانواده و مدرسه به روند تعلیم و تربیت آسیب می زند و اگر گسستگی میان نهاد خانواده و مدرسه ایجاد شود، مدرسه موفق نخواهد بود.

او ادامه داد: امروز شاخص موفقیت یک مدیر در انجمن اولیا و مربیان است و همکاری زمانی ارزشمند است که بر مدار تربیت شکل بگیرد، محور مشارکت افراد باید تربیت باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت که مشارکت باید مشارکت واقعی و همه جانبه و پایدار باشد نه اینکه کار به طور صوری و تشریفاتی پیش برود. شاخص موفقیت، نیازی به مشاهده نمرات دانش آموزان ندارد بلکه نوع مشارکت انجمن اولیا و مربیان در فرآیند اداره مدرسه مهم است.

کاظمی بیان کرد: توصیه می‌کنم که مدیران مدرسه برای این سرمایه بزرگ، منزلت قائل شوند، همچنین اولیا باید زمینه حضور موثر را خودشان در مدرسه برای فرزندشان ایجاد کنند، هیچ مایه ای بالاتر از نیروی انسانی نیست.

او اظهار کرد: مهم ترین چیزی که سرمایه نیروی انسانی را ارزشمند می‌کند، نظام یاددهی و یادگیری است. دانش و پرورش بالاترین سرمایه یک خانواده برای رساندن فرزندشان به مقصد است.

به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تصمیم درباره بازگشایی مدارس، امسال به مدارس و انجمن اولیا و مربیان سپرده شد.

او ادامه داد: ١١٧ کشور دنیا آموزش‌های حضوری را به طور کامل آغاز کردند و تنها حدود ٢٧ یا ۲۸ کشور کارشان را ترکیبی دنبال می‌کنند. مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد اولین مکانی که باز شد و آخرین جایی که تعطیل کردند، مدارس بوده اند.

کاظمی تاکید کرد: حرکت به سمت بازگشایی مدارس الزام است نه اختیار. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد اولین  مکانی که باز شد مدرسه بود همچنین آخرین جایی که تعطیل کردند،  مدارس بودند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت تمام شیوه نامه های بهداشتی را در نظر گرفتیم و سرانه بهداشتی داریم. اگر در آبان مدارس را بازگشایی کنیم به ٢٩ کشور دنیا که آموزش ترکیبی دارند نزدیک می شویم.

کاظمی اظهار داشت: مدارسی که تماما آموزش حضوری دارند کار را به واکسیناسیون دانش آموزان گره نزدند. ٨۵ درصد معلمان  و ٧٣ درصد دانش آموزان تاکنون واکسینه شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: 731296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟