پس از اینستاگرام که با عرضه Reels سعی کرد بخشی از مخاطبین تیک تاک را جذب کند حالا اسنپ چت نیز می‌خواهد با عرضه اسپات لایت (Spotlight) قابلیت‌هایی شبیه به تیک تاک را در اختیار کاربران بگذارد.

قابلیت ارسال ویدئوهای کوتاه از گذشته نیز در اسنپ چت وجود داشته است ولی حالا این برنامه می‌خواهد با سرمایه‌گذاری گسترده تولیدکنندگان محتوا را به تولید ویدئو در اسپات لایت تشویق کند. گزارش‌ها حاکی از آن است اسنپ‌چت تا پایان سال به تولیدکنندگان ویدئوهای پربیننده و معروف روزانه یک میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

اسپات لایت چیست؟

قابلیت اسپات لایت در Snapchat شباهت زیادی به تیک تاک و Reels اینستاگرام دارد. در اسپات‌ لایت ویدئوهای عمودی به صورت خودکار پخش شده و با کشیدن صفحه به بالا یا پایین می‌توانید به ویدئوهای قبلی یا بعدی بروید. الگوریتیمی برای این ویژگی وجود دارد که با توجه به علایق شما ویدئوها را برای شما نمایش می‌دهد و همچنین برای دیدن ویدئو در موضوعات مشخص می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

اسپات لایت اسنپ چت

البته اسپات لایت تفاوت‌هایی با تیک تاک دارد. در Spotlight قابلیت کامنت گذاشتن برای تصاویر و ریمیکس کردن وجود نخواهد داشت. همچنین تعدادی زیادی از اسپات‌لایت‌ها در اسنپ چت ناشناس خواهند بود و فقط در صورتی که کاربران حساب عمومی داشته باشند اطلاعات آن‌ها موجود خواهد بود. بیشتر حساب‌های فعال در اسنپ چت در حال حاضر خصوصی هستند.

این مورد می‌تواند برای برخی کاربران که دوست دارند واینرها و کاربران مورد علاقه خودشان را دنبال کنند یک نکته منفی تلقی شود. عدم وجود اطلاعات البته می‌تواند فشار روانی برای برخی تولیدکنندگان محتوا را نیز کم کند تا بتوانند با خیال راحت‌تری به فعالیت ادامه دهند.

پرداخت روزانه یک میلیون دلار به تولیدکنندگان و رقابت با اینستاگرام و تیک تاک

یکی از موارد مهم برای تولیدکنندگان محتوا بدون شک پرداختی‌های اسنپ‌ چت است. این شرکت اعلام کرده روزانه یک میلیون دلار به تولیدکنندگان محتوای پربیننده در اسپات لایت پرداخت خواهد کرد. مبلغ پرداختی به کاربران بر اساس تعداد بازدیدهای یک ویدئو در روز است و کاربرانی که ویدئوهای تولیدی آن‌ها وایرال شود مبلغ بیشتری دریافت خواهند کرد. هرچند اسنپ چت اعلام کرده این روند تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت ممکن است در سال آینده نیز اسنپ چت به این کار ادامه دهد.

اسنپ چت می‌خواهد با این کار تولیدکنندگان محتوا و واینرها را ترغیب کند تا در اسپات لایت فعالیت کنند. پس از فشارهای دولت دونالد ترامپ بر شرکت‌ها، سرویس‌ها و نرم‌افزارهای چینی، تیک تاک یکی از مهم‌ترین قربانیان این فشارها بود و حالا پس از اینستاگرام یک رقیب جدید می‌خواهد از این فشارها بیشترین سود را ببرد.

ویدئوهای کوتاه در سال گذشته مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته و بازار جذابی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. اینستاگرام با قابلیت Reels توانست تا حدی توجه کاربران را جلب کند ولی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این ویژگی کمبود محتوای اورجینال در آن است و شاهد ویدئوهای زیادی از تیک تاک در Reels هستیم. اینستاگرام برای بهبود این ویژگی به تازگی مدت زمان ویدئوها را به حداکثر 30 ثانیه افزایش داده است. اسنپ چت البته اجازه بارگزاری ویدئو با واترمارک دیگر برنامه‌ها مانند تیک تاک در Spotlight را به کاربران نمی‌دهد.