آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های اجرای سند تحول را آماده نکرده است

آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های اجرای سند تحول را آماده نکرده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هنوز باور اجتماعی نسبت به مطلوبیت رشته‌های دانشگاهی بدون کنکور شکل نگرفته است، گفت: آموزش‌وپرورش ظرفیت‌هایی که بتواند سند تحول را اجرا کند، آماده نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا کمرئی با اشاره به سنگینی سایه کنکور بر نظام آموزش و تاثیری که بر جهت‌گیری خانواده‌ها دارد، اظهار‌ کرد: سال قبل 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها برای ورود، بدون آزمون درنظر گرفته شد که مثبت بود اما هنوز باور اجتماعی نسبت به مطلوبیت این امر شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: بنیادی‌ترین سندی که باید محتوای نظام آموزشی را شکل دهد و جلو ببرد سند تحول بنیادین است تاکنون اتفاقات خوبی رخ داده و به نظر می‌رسد آنچه که اجرایی شدن سند را کف مدرسه تثبیت می‌کند حاکم شدن گفتمان سند در کلیت نظام آموزشی است؛ این امر سبب می‌شود قواعد و مقررات متناسب با گفتمان سند شکل بگیرد، مدیران مدارس خودشان را با قواعد تطبیق دهند و همه چیز رنگ و بوی سندتحول را بگیرد.

آموزش‌وپرورش ظرفیت‌های اجرای سند تحول را آماده نکرده است

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حاکم شدن گفتمان سند تحول در آموزش وپرورش مهم است و این سند اساس حرکت ما است البته اجرای آن با دشواری‌هایی روبه رو است و آموزش‌وپرورش ظرفیت‌هایی را که بتواند چنین سندی را اجرا کند آماده نکرده است.

وی ادامه‌داد: آنچه اجرایی شدن سند را در کف مدرسه به عنوان حوزه اصلی کار تسهیل می‌کند این است که گفتمان سند در کل نظام آموزشی کشور حاکم شود؛ اعتقاد داریم حاکم شدن گفتمان سند تحول باعث می‌شود قوانین و مقررات متناسب با آن شکل بگیرد و مدیر مدرسه خود را با جهت‌گیری سند تطبیق کند یعنی همه چیز رنگ وبوی سند را خواهد گرفت و برای تحقق این موضوع نیازمند نوشتن قوانین و مقررات هستیم که در حال انجام است.

کمرئی ادامه‌داد: وقتی از گفتمان سند تحول صحبت می‌شود باید از طریق جریان‌سازی در حوزه آموزش و پرورش وارد شد تا در تمام ارکان نظام آموزشی حاکم شود و با کلمات و عبارات سند تحول جاری می‌شود اما با وضعیتی که سند بر نظام آموزشی حاکم شود و تمام ارکان و نیروی انسانی آنچه می‌نویسند برآمده از سند باشد، فاصله داریم.

وی افزود: حرکتی برای این موضوع آغاز کردیم و سند تحول در حال جاری شدن در مدرسه است و در دفتر آموزش متوسطه 30 برنامه مبتنی بر سند متناسب با دوره‌های آموزشی دسته‌بندی شده  که در برنامه عملیاتی واحد‌های آموزشی خود را نشان می‌دهد اما گفتمان سند یعنی اینکه مدیر مدرسه محل‌رجوعش سند باشد و عجله برای اینکار باعث برنامه‌های صوری می شود و اینکه گاهی به اشتباه تصور کردیم می‌توان کلیت سند را در بازه زمانی 5 ساله در سیستم آموزشی جاری کرد،  اشتباه بود.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه‌داد:  برای عناصر یک مجموعه فرهنگی باید کلی کار و برنامه‌ریزی کرد تا به یک عنصر نهادینه تبدیل شود و عناصر فرهنگی در طول یک روز و‌ یک سال در سیستم اجتماعی جاری نمی‌شوند اینکه می‌گویم عجله نکنیم به معنای این نیست که سند را به قوانین و مقررات تبدیل نکنیم اما اگر بخواهیم در طول ده سال انگاره‌های ذهنی که در آموزش و پرورش شکل گرفته را متحول کنیم مصداق عجله کردن است.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon